The Legacy of Hope Foundation (LHF) is a national, Indigenous-led charitable organization that has existed for almost 20 years. The LHF’s goal is to educate and raise awareness about the history and long-lasting intergenerational impacts of the Residential School System, Sixties Scoop, and other means cultural oppression against Indigenous (First Nations, Métis, and Inuit) Survivors, their descendants, and their communities.

The LHF works to raise awareness about the historical and contemporary truths that continue to occur so that we are better equipped to address racism and discrimination in Canada. Unfortunately, much of this information is often ignored by the public education system which underlines the need for more public education on the topics of the Residential School System, Sixties Scoop and the various forms of colonialism that have become embedded in Canadian society. The LHF honours Survivors and their families by taking direction from them to ensure that all of our initiatives take into account their true and authentic experiences while providing emotional and healing support. We believe that by educating the public on the injustices against Indigenous Peoples we are positioned to highlight their contributions to the fabric of society and foster empathy, understanding and respect to build meaningful connections. The LHF hopes to inspire people to take actions that contribute to the equality, dignity and just relationships among all Canadian citizens.

To realize true Reconciliation requires consistent efforts by all individuals, communities, service providers, leaders and all levels of government. The LHF works with teachers, schoolboards and universities, policing agencies, governments and officials, banks, unions, private businesses, etc. to help meet these goals with a unique and comprehensive collection of resources, exhibitions, workshops, research reports, etc.  These include the following:

1.        Curriculum Resources

a.     First Nations, Inuit and Métis experiences;

b.     Placing Indigenous voices at the forefront of collective thought;

c.     Comprehensive lesson plans, backgrounders, blackline masters and other teaching materials for grades 7-12 and beyond;

d.     New resources for Kindergarten to Grade 6.

2.        Exhibitions

a.     Standalone exhibits assembled on-site that showcases a unique museum experience in schools, offices and events;

b.     Contain firsthand, Indigenous-centric accounts of key moments and experiences of the Residential School System and Sixties Scoop that promote healing and encourage acts of Reconciliation;

c.     Free to borrow with shipping and handling at the borrower’s expense.

3.        Workshops and Training

a.     The ongoing intergenerational impacts of the Residential School System, the Sixties Scoop and the initiatives taken by Survivors and communities to heal and the steps needed to eliminate racism and foster meaningful relationships with allies;

b.     Working toward Reconciliation initiatives in your community, profession or organization.

4.        Research Reports

a.     Research reports produced by the Aboriginal Healing Foundation and the impacts of Residential Schools in the areas of justice, domestic violence, suicide, health and well-being of Indigenous Peoples.

b.     Coverage of issues and factors that contribute to Indigenous-related inequities in Canadian society;

c.     Success factors, social wellness indicators and best practices for supporting Indigenous health, well-being, culture and economic prosperity.

Ressources

La FAE dispose de beaucoup de ressources bilingues qui peuvent être utilisées par les éducateurs, les élèves et chercheurs. Ces ressources vont d’un DVD mettant l’accent sur les différents aspects des pensionnats à un programme complet composé de six leçons exhaustives complétées des ressources appropriées. La FAE est spécialisée dans la création de programmes d’études sur l’histoire et l’héritage du système des pensionnats. Nos matériaux présentent l’histoire générale de ce système qui s’étend sur 100 années, 100 années de perte, et analysent aussi les expériences spécifiques des élèves inuits et métis.

La FAE dispose également d’une gamme complète de guides pour l’organisation d’ateliers dans lesquels sont incluses des activités imprégnées des cultures autochtones et qui permettent de traiter des différents aspects du système des pensionnats. Nous offrons une formation en cours d’emploi pour les éducateurs et animons des ateliers dans les écoles et autres organisations.
100 ans de perte: le système des pensionnats au CanadaCe programme bilingue est conçu pour aider les éducateurs et les administrateurs à sensibiliser et enseigner l’histoire et l’héritage des pensionnats, en leur fournissant efficacement des outils pratiques qu’ils peuvent mobiliser dans leurs classes. Ces produits ont été développés en réponse aux demandes des éducateurs de disposer de ressources complètes pour leurs classes, et ils servent de point d’entrée pour aborder, à la fois le sujet, mais également les ressources existantes actuellement disponibles au quesontlesenfantsdevenus?.caSi la FAE et ses partenaires sont engagés dans des efforts de long terme au niveau provincial et territorial visant à faciliter le développement de programmes d’études sur l’histoire et l’héritage des pensionnats à travers le Canada, ces outils répondent aux besoins immédiats des éducateurs.En 2011, la FAE a présenté sa trousse éducative « Edu-Kit » qui connait un grand succès. La demande importante de ce kit, ainsi que les frais d’expédition qui accompagnent son envoi, nous ont obligés à transférer le contenu de ce kit dans un modèle plus petit et plus économique : le « Bundle de l’enseignant ». Celui-ci contient le même guide de l’enseignant, un DVD, ainsi qu’un dépliant contenant une chronologie imprimée de l’histoire du système des pensionnats. Le coût du kit et de son envoi est de 45$. Pour commander celui-ci, veuillez nous envoyer un courriel à l’adresse suivante : info@legacyofhope.ca
 
Les sources d’information suivantes sont disponibles au téléchargement:
 

L’espoir et guérison 2014

L’espoir et guérison 2010

Les oublies: l’expérience des Métis dans les pensionnats

Inuits et le régime des pensionnats

Où sont les enfants devenus

Les manuels d’ateliers suivants sont disponibles au téléchargement :

Forgotten : l’expérience des Métis dans les pensionnats guide de l’atelier

Nous étions si loin

Nous étions si loin chronologie

Tebatchimowin

Bi-Giwen: Retourner chez soi

Visitez les sites Web suivants :

nousetionssiloin.ca/

noubliepaslesmetis.ca/fr/

lesenfantsdevenus.ca/fr/ http://100ansdepertes.ca/fr/

Fondation autochtone de guérison Publications de recherche:

Avec l’achèvement du mandat de la Fondation autochtone de guérison en 2014, la FAE a hérité de la vaste bibliothèque de recherche et de publications de la FAG. Un inventaire complet de ces ressources peut être trouvé au lien suivant : http://ahf2.ca/